2015年5月25日星期一

China sets up largest gold fund


English.news.cn 2015-05-23 18:17:52

XI'AN, May 23 (Xinhua) -- A gold sector fund involving countries along the ancient Silk Road has been set up in northwest China's Xi'an City during an ongoing forum on investment and trade this weekend.

The fund, led by Shanghai Gold Exchange (SGE), is expected to raise an estimated 100 billion yuan (16.1 billion U.S. Dollars) in three phases.

China is the world's largest gold producer, and also a major importer and consumer of gold. Among the 65 countries along the routes of the Silk Road Economic Belt and the 21st-Century Maritime Silk Road, there are numerous Asian countries identified as important reserve bases and consumers of gold.

About 60 countries have invested in the fund, which will in turn facilitate gold purchase for the central banks of member states to increase their holdings of the precious metal, according to the SGE.

"China does not have a big say in gold pricing because it accounts for a small share of international gold trade," said Tang Xisheng of the Industrial Fund Management Co. "Therefore, the Chinese government seeks to increase the influence of RMB in gold pricing by opening the domestic gold market to international investors."

According to Tang, the fund will invest in gold mining in countries along the Silk Road, which will increase exploration in countries such as Afghanistan and Kazakhstan.

外媒:中國若宣布金本位金價會漲50倍需黃金1萬噸

據彭博社的分析稱,如果中國宣布採用金本位制,每盎司金價可能會漲到64000美元、大約相當於目前價格的50倍。

傳統的以貴金屬代替貨幣功能的金本位制度在當前這個價格水平已基本不可能重現,因為貴金屬有足夠的市場需求,而且也沒有證據顯示全球第六大黃金持有國會接受這個制度。報告還指出,任何嘗試都可能帶來新技術,而且這取決於價格水平。

彭博社研究部門表示,中國正試圖將人民幣打造成儲備貨幣,並支持將它與黃金打包以便吸引外國資本流入​​。

研究人員表示,中國若希望藉由黃金來建立人民幣的儲備貨幣地位,以每盎司金價64000美元來計算,理論上來說中國得持有1萬噸才行,這相當於中國目前帳面上黃金儲備量(1054.1噸)的9倍。

彭博全球金屬和礦業研究主管霍夫曼稱:“這可能和古老的金本位制度有很大不同。他們有足夠多的貨幣,而且黃金都由中央銀行儲備起來。”

國際金價本週收盤在每盎司1204美元。

如果按照另一個理論框架,假設以目前金價來計算,中國得持有52.5萬噸噸黃金。根據世界黃金協會(WGC)的估算,有史以來全球出土的黃金僅有1.75萬噸。根據彭博情報的推算,中國人民銀行的黃金儲備量已達到3510噸。

霍夫曼表示:“當那時你走進一家銀行,看到的不再是過去所看見的(貨幣),而是充斥著黃金。那將有新的不同的東西。”

黃金的作用

直到1973年布雷頓森林固定匯率協議崩潰,黃金一直在國際貨幣體系中發揮核心作用。儘管黃金自那時起作用有所減弱,但大多數央行仍持有黃金以便平衡資產負債表。

中國上一次更新黃金儲備發生在2009年,當時中國擁有1054.1噸黃金。彭博分析師估計中國的黃金儲備相較那時起已經增長了三倍。中國和印度是黃金的最大消費國。

中國央行副行長易綱在2013年3月曾表示,中國祇能拿出2%的外匯儲備用於黃金投資,因為市場規模太小。

中國政策制定者們迫切想要將人民幣加入國際貨幣基金組織(IMF)的“貨幣籃子”,也被稱為“特別提款權(SDR)”,這其中包括美元、歐元、日元和英鎊。德國央行在4月份時對此聲稱,人民幣若想要加入“貨幣籃子”,必須證明可以在市場上自由兌換。

霍夫曼最後表示:“中國還能做些什麼來創造一種受各國央行所接受的儲備貨幣?中國已經反复證明了他們願意跳出固有思維模式。”

霍夫曼曾在2013年底語出驚人地指出,倫敦金庫現在幾乎已經空無一物,2600萬盎司的黃金已從倫敦轉賣至瑞士,最終流到中國。 (編譯/雙刀)

風險提示:本文僅作為一般財經信息供讀者參考,不代表鳳凰財經立場。本文或其任何部分不應被視為任何買賣的邀請或誘導。鳳凰財經不能保證文中信息的準確性、完整性和及時性,文中的任何錯誤都不能成為向鳳凰財經提起任何申訴的基礎。