2018年8月21日星期二

大棋局:銀紙改變朝代的故事 - Mr. Tregunter

銀紙自己有腳,當錢大規模改變流動方向,往往會改變一朝一國之命運,甚至人類文明發展的進程,學習金融越久相信越有這種感悟。土耳其嘅前身鄂圖曼帝國,1453年攻陷君士坦丁堡,嚇窒歐洲國家。一時之間,全歐洲掀起爭做水貨佬風潮。因為鄂圖曼帝國盤踞歐亞樞紐,往來貿易都要經佢。結果鄂圖曼帝國的出現,揭開了歐洲的大航海時代(Age of Discovery)。順帶一提,土耳其即係突厥。
歐洲貿易商想賺大錢,就要諗計繞過鄂圖曼帝國壟斷。水貨佬要賺最多嘅錢就要比其他水貨佬快,我啲胡椒今日送到葡萄牙,你嗰啲下個禮拜先到,梗係比你賣得好價。於是,所有有錢佬乃至各國皇室,紛紛扲荷包資助科學家,要佢哋研究天文地理、物理力學,令隻船用最少時間運最多嘅貨。
中國絲綢、瓷器係搶手貨,但歐洲人嚟中國貿易重有一個目的,就係要黃金。當時歐洲金貴銀賤,中國相反。歐洲金銀比約為1:12-15,中國則1:5-8。出現carry trade空間,加上時值歐洲從美洲搶嚟大量白銀,到中國買貨順便用白銀換成黃金走,明朝中葉因此出現巨額貿易順差。大量白銀流入,解決了明朝早期因亂印銀紙遺留的問題。
明朝亂印鈔 舉國囤白銀
但凡事都有盡頭,carry trade做得越多,價差就會越縮越細直至冇得做。當價差消失,carry trade唔做,明朝貿易順差一下子大減,白銀流入大減。但明朝嘅資產價格已被炒起,突然發覺冇銀用,國家陷入通縮。想印銀紙,早期因亂印銀紙平民已經唔信政府,白銀被囤積得更嚴重。舉國冇銀用,外憂內患陸續嚟料,明朝開徵三餉,即周圍加稅,百姓更加媽媽聲,結果大家都知道。
歐洲大航海時代對中國還有一個重要影響,就係傳入美洲薯仔。薯仔易種,產量大,無論歐洲定中國都因為薯仔傳入解決了糧食問題,人口急遽上升。清朝初期人口約4,000萬人,乾隆時突破2億人,晚清近4億人。人口紅利令朝廷感覺清朝好強大,因為只要每人抽1蚊稅閒閒地都有2億,旁邊啲呂宋國邊有咁易拎2億出嚟。
近4億人口,80萬朝廷衛軍,天人之量,大國之姿,邊個估到鴉片戰爭會輸畀只有萬幾人的英軍?到北洋艦隊成立,規模世界第八,亞洲第一,朝廷再次受到量的感動。結果甲午戰爭開波,一炮冚包散。唯獨落手做嘅李鴻章晚年感嘆「辦了一輩子的事……都是紙糊的老虎……但裱糊匠又何術能負其責?」

沒有留言: